Wiosna bez optymizmu
Na kwietniowe nastroje konsumentów wpłynęły malejące dochody
Wiosna bez optymizmu
Nastroje konsumentów były w kwietniu równie pesymistyczne jak miesiąc wcześniej. Stagnacja nastrojów na tak niskim poziomie wynika z obaw co do stanu gospodarki, wspieranych doniesieniami o rosnącym bezrobociu. Jednocześnie respondenci deklarują, że zmniejszają się możliwości finansowe ich gospodarstw domowych. Wskaźnik optymizmu konsumentów (WOK) zwiększył się tylko o 1 punkt, do 80 punktów.
Już w marcu zaobserwowano niepokojący spadek skłonności do zakupów, czyli tego składnika WOK, który jest bardziej związany z rzeczywistymi zachowaniami rynkowymi konsumentów. Kwiecień wskazuje, że to zjawisko ma charakter trwały. Zaledwie 22 proc. ankietowanych stwierdza, że obecny okres jest dobry na kupowanie dóbr trwałego użytku, przeciwnego zdania jest niemal co czwarty. Pesymizm w tej kwestii narasta od pewnego czasu, w ostatnich dwóch miesiącach - wyraźnie szybciej.
Podstawową przyczyną tych zmian jest, jak się wydaje, zjawisko dotąd nie obserwowane: od kilku miesięcy maleją deklarowane dochody respondentów i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta