Jak ustalić, co się w firmie naprawdę opłaca
Rachunek kosztów działań
Jak ustalić, co się w firmie naprawdę opłaca
Kierownictwem firmy podsumowującym wyniki miesiąca niejednokrotnie miotają rozterki i wątpliwości, co w działalności firmy przynosi zyski, a co generuje straty, maskowane przez system finansowo-księgowy. Który ze sprzedawanych produktów (asortymentów) jest opłacalny, a który stanowi obrót nie przynoszący dochodu lub generujący dochód na poziomie nie pokrywającym w żadnym stopniu przypadających nań kosztów sprzedaży?
Narzędziem, które pozwala na uzyskanie jednoznacznej odpowiedzi na te (i nie tylko te) pytania jest rachunek kosztów działań (Activity Based Costing, ABC). ABC pozwala na odsłonięcie rzeczywistych źródeł zysku w przedsiębiorstwie, precyzyjne obliczenie zyskowności poszczególnych produktów, kanałów dystrybucji lub klientów, oraz zidentyfikowanie i ocenę, które z funkcji (działań) w firmie w jakim stopniu przyczyniają się do generowania wartości dodanej.
Decydując się na prosty podział kosztów ogólnych (marketingu, ogólnozakładowychÉ) według wielkości sprzedaży lub innego podobnego klucza podejmujemy decyzję podobną do wyrażenia zgody na równy podział rachunku w sytuacji, gdy zjedliśmy dietetyczną...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta