Strach przed testami
Czego oczekiwać od szkoły, co uczeń powinien wiedzieć i jakie mieć umiejętności
Strach przed testami
GRAŻYNA CZETWERTYŃSKA
Szkoły uczą wyłącznie "pod testy", ponieważ nie mają lepszego pomysłu, jak wzbogacać nauczanie i wychowywać uczniów.
Tego zdania nie usłyszałam na szczęście na żadnym spotkaniu na temat oświaty w Polsce. Padało ono wielokrotnie w różnych kontekstach na konferencji edukacyjnej ASCD (Association for Supervision and Curriculum Development) w Nowym Orleanie (25 - 27 marca 2000), która zgromadziła 17 tysięcy uczestników. Wśród setek prezentacji, warsztatów i wykładów wiele poświęconych było ocenie przebiegu reform edukacyjnych w Stanach Zjednoczonych, polegających między innymi na wprowadzaniu standardów i testów stanowych.
Nasze szkoły jeszcze nie koncentrują swojej działalności na przygotowaniu uczniów do sprawdzianów na zakończenie szkoły podstawowej, egzaminów gimnazjalnych i maturalnych. Jesteśmy jednak w przededniu daleko idących zmian systemu egzaminacyjnego. Planuje się wprowadzenie od 2002 roku sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych na trzech poziomach: po szkole podstawowej, po gimnazjum i egzaminu maturalnego. Niektóre z tych egzaminów są zupełną nowością (sprawdzian po szóstej klasie), inne, jak...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta