Bariera nieufności i obaw
Bariera nieufności i obaw
Zaledwie 19 proc. Polaków skorzystało w ubiegłym roku ze sprzedaży bezpośredniej, czyli z pominięciem sklepu - wynika z badań przeprowadzonych dla "Rz" przez Pracownię Badań Społecznych w Sopocie. Ta forma dystrybucji nadal często budzi nieufność i obawy, choć na polskim rynku istnieje już ponad 10 lat, a jej zwolennicy doceniają wygodę kupowania poza sklepem.
Brak możliwości oceny jakości kupowanego towaru, zbyt duże ryzyko oszustw przy płaceniu i zbyt małe możliwości składania reklamacji - to najczęściej wymieniane powody negatywnej oceny sprzedaży bezpośredniej (rozumianej jako sprzedaż przez akwizytorów, wysyłkowa albo przez Internet), jakie podawali uczestnicy ankiety PBS. Ta nieufność jest zapewne jedną z przyczyn faktu, że w 2000 roku aż 81 proc. Polaków nie skorzystało z żadnej formy sprzedaży poza sklepem.
Nieufność wobec sprzedaży bezpośredniej dowodzi także, że wciąż jeszcze zbyt mało wiemy o ubiegłorocznych regulacjach ustawowych, wprowadzających korzystniejsze dla konsumenta zasady sprzedaży na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa. Zapewniają one m.in. czas do namysłu i możliwość zwrotu - bez podawania przyczyn - towaru kupionego u akwizytora, z...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta