Historycy literatury o 'Quo vadis'
Historycy literatury o "Quo vadis"
- Henryk Markiewicz
- Tadeusz Bujnicki
- Część I: zadania do tekstów
- Część II: wypracowanie
Henryk Siemiradzki: Dirce chrześcijańska (fragment obrazu) REPR. (C) ZBIORY MUZEUM NARODOWEGO W WARSZAWIE
1. O Quo vadis napisano już tyle, że trudno tu o myśli oryginalne. Odrzucając opinie skrajne (Konrad Górski: "rzecz martwa"; Lech Ludorowski: "dzieło wizjonerskie. Szlachetne i monumentalne"), trzeba powiedzieć tak: miała to być w intencjach autora "wielka epopeja chrześcijańska", ale w wykonaniu - ten właśnie składnik świata powieściowego okazał się najsłabszy. Chrześcijanie Sienkiewicza są monotonni w swej niezachwianej wierze, gotowości do ofiary, słodyczy (to jeden z kluczowych wyrazów tego wątku powieściowego) wobec bliźnich i łatwości wybaczania. Nie udało się pisarzowi przedstawić w sposób pogłębiony najważniejszego w planie ideowym powieści procesu duchowego - przemiany wewnętrznej Winicjusza w chrześcijanina. Gotów jest on uwierzyć z miłości do Ligii, ale "natura jego nie znosi nauki Chrystusa" i czuje do niej "wstręt nieprzezwyciężony"; przełom następuje dopiero pod wpływem nauk Pawła z Tarsu, ale przełom ten zbywa narrator kilku
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta