Między kontrolą a gestią
Między kontrolą a gestią
Końcowym efektem prac sejmowej komisji śledczej mogą być sprawozdanie dla marszałka Sejmu oraz wnioski o postawienie konkretnych osób przed Trybunałem Stanu. Na zdjęciu od lewej członkowie komisji: Jan Maria Rokita (PO), Jerzy Szteliga (SLD) i Renata Beger (Samoobrona)
FOT. JAKUB OSTAŁOWSKI
WALDEMAR GONTARSKI
Kontrolowanie egzekutywy (rządu i jego administracji) przez pozyskiwanie informacji od tejże egzekutywy oraz od każdej osoby, organów władzy publicznej i organów innych osób prawnych, także jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej - taki jest zakres przedmiotowy działania sejmowej komisji śledczej.
Wyznaczają go przepisy art. 10 ust. 1, art. 95 ust. 2 i art. 111 konstytucji oraz art. 11 i art. 14 ustawy z 21 stycznia 1999 r. o sejmowej komisji śledczej (dalej: ustawa).
Słowem, funkcja kontrolna realizowana poprzez funkcję pozyskiwania informacji. Celem jest prawda materialna w rozumieniu arystotelesowskim, czyli zgodność opisu z rzeczywistością.
Komisje śledcze to "organy pomocnicze (parlamentu), powoływane do kontrolowania rządu i administracji w drodze samodzielnego ustalania faktycznego obrazu działalności egzekutywy, a w szczególności ustalania odpowiedzialności za...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta