Co zaksięgować w koszty, a co nie
Środki trwałe w budowie
Co zaksięgować w koszty, a co nie
PRZYKŁADOWY PLAN KONT NA POTRZEBY REALIZACJI ZADANIA INWESTYCYJNEGO
GENOWEFA KAWECKA-SIUZDAK
Podjęcie decyzji o realizacji inwestycji jest poprzedzone wieloma działaniami: analizą opłacalności, gromadzeniem środków finansowych, przygotowaniem terenu, ludzi, sprzętu. Często jednak zapomina się o księgowej stronie tego przedsięwzięcia. Tymczasem kalkulację wyników inwestycji należy przeprowadzić również z uwzględnieniem przepisów podatkowych i bilansowych.
Jesteśmy spółką z o.o. i wkrótce zamierzamy rozpocząć inwestycję, w wyniku której powstanie biuro, parking, budka wartownicza. Poniesiemy również wydatki na budowę infrastruktury, którą następnie nieodpłatnie przekażemy. Jak powinniśmy przygotować tę inwestycję od strony księgowej i jak ją rozliczyć, jeśli firma będzie korzystała z kredytu bankowego? - pytają czytelnicy DF.
Jeszcze przed rozpoczęciem inwestycji służby techniczne powinny poinformować głównego księgowego m.in. o tym:
- jaki charakter ma ta inwestycja - czy jest to ulepszenie starego, czy też wytworzenie nowego składnika majątku, a jeśli tak, to jakie rodzaje środków trwałych powstaną po jej zakończeniu,
- czy firma ...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta