Klientela jako wkład niepieniężny
Aporty w spółkach
Klientela jako wkład niepieniężny
Zagadnienie wnoszenia klienteli na pokrycie wkładu niepieniężnego w spółkach nie było dotąd przedmiotem szerszej analizy ani w polskiej literaturze prawniczej, ani w judykaturze. Tymczasem sytuacja w krajowej gospodarce, charakteryzującej się m. in. niską podażą kapitału, wzmaga tendencje do poszukiwania nowych postaci wartości majątkowych, mogących stanowić wkład niepieniężny w spółkach.
Rozszerzanie w praktyce obrotu gospodarczego zakresu pojęciowego aportów uzasadnione jest, w pewnej mierze, ekonomicznym sensem samego wkładu niepieniężnego, tj. wkładu zdolnego do przemiany w kapitał. Ta podstawowa funkcja wkładów niepieniężnych wyznacza zdolność aportową poszczególnych wartości majątkowych.
Jest kwestią dyskusyjną, jakie konkretne kryteria powinna spełniać dana wartość majątkowa, aby mogła stać się aportem. Nie wdając się w szczegółowe rozważania na ten temat, warto jednak podkreślić, iż zgodnie z przyjętym w kodeksie handlowym prymatem zasady autonomii woli stron zawierających umowę spółki, wymogi te ustalane są przez samych wspólników wgranicach swobody kontraktowania (art. 353
1
k. c. ). Oznacza to, po pierwsze, że autonomia woli wspólników mieścić się ma jedynie w ramach norm prawnych wynikających z...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta