Porozumienie OECD a sprawa Polska
Wolny czy regulowany światowy rynek statków
Porozumienie OECD a sprawa Polska
Jerzy Bieliński
Po pięciu latach negocjacji kraje Unii Europejskiej oraz Finlandia, Norwegia, Szwecja, Japonia, Korea Płd. i Stany Zjednoczone AP podpisały w ramach OECD 21 grudnia 1994 r. "Porozumienie respektujące normalne warunki konkurencji w komercyjnym przemyśle budowy i remontu statku" (dalej nazywanym w skrócie Porozumieniem) . Jego sygnatariusze traktują fakt ten jako ogromny sukces. Porozumienie to respektuje warunki konkurencyjności w komercyjnym przemyśle budowy i remontów statków i jest uzupełnieniem Ogólnego Porozumienia dotyczącego taryf i handlu GATT. W momencie jego podpisywania statki, jako produkty specyficzne, zostały wyłączone do oddzielnej umowy międzynarodowej. Porozumienie jest także bardzo ważne dla Polski. Kraje, które je podpisały reprezentują ok. 80 proc. potencjału produkcyjnego światowego przemysłu okrętowego i jeżeli warunki, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 1996 roku, będą respektowane, to można mieć pewność, że to one będą wyznaczały funkcjonowanie światowego rynku statków co najmniej do początku przyszłego tysiąclecia.
Polska zainteresowana jest tą nową umową zdwóch podstawowych przyczyn. Po pierwsze, dlatego że złożyła deklarację przystąpienia do OECD i zamierza to uczynić...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta