Hity pozostaną te same
- Gość "Rzeczpospolitej": Klimat dla eksportu
Wszystko wskazuje na to, że tak jak w roku ubiegłym eksport będzie siłą napędzającą polską gospodarkę. Do czynników wspomagających polski eksport w 2003 roku - silne euro i wyższa wydajność w firmach eksportujących - w tym roku dojdą jeszcze korzystne efekty inwestowania przez nasze przedsiębiorstwa w marketing i dystrybucję. Coraz więcej firm widzi sens w otwieraniu stałych przedstawicielstw za granicą.
Członkostwo w Unii Europejskiej przyniesie polskim przedsiębiorstwom konieczność zwiększenia ich konkurencyjności, bo zniknie ochrona celna na niektórych rynkach. Biznesmeni przyznają, że zamierzają skoncentrować się właśnie na dziedzinach, w których szanse na wzrost sprzedaży za granicę są największe.
Polskie hity eksportowe prawdopodobnie pozostaną te same co w latach ubiegłych: samochody, żywność - zwłaszcza wytwarzana w sposób tradycyjny i pracochłonny - oraz meble i szkło. Na ich producentach eksport został właściwie wymuszony, bo polscy konsumenci przez długi czas nie byli skłonni do zakupów. W ubiegłym roku pojawiła się nowa gwiazda polskiego eksportu - uzbrojenie. Sprzedaż za granicę wręcz uratowała wiele firm przed...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta