Vademecum Rzeczpospolitej: Moje składki w ZUS. Pytania i odpowiedzi; Sposób postępowania po otrzymaniu z ZUS informacji w sprawie składek na ubezpieczenie emerytalne zapisanych na indywidualnym koncie ubezpieczonego
IWONA ORLIK, ZOFIA ŚWIĄTEK, WICEDYREKTOR DEPARTAMENTU UBEZPIECZEŃ I SKŁADEK W CENTRALI ZUS, MARIA BRZEZIŃSKA, GŁÓWNY SPECJALISTA W TYM DEPARTAMENCIE
Iwona Orlik
FOT. RAFAŁ GUZ
Maria Brzezińska
Kiedy mogę spodziewać się listu z ZUS? Jakie informacje w nim znajdę? Co zrobić, gdy okaże się, że dane zawarte w informacji nie zgadzają się z rzeczywistością?
Wysyłka do ubezpieczonych informacji o składkach na ubezpieczenie emerytalne zgromadzonych za 2002 r. rozpoczęła się w połowie grudnia 2003 r. i ma trwać kilka tygodni. W przesyłce znajduje się list prezesa ZUS skierowany do ubezpieczonych oraz informacja o składkach za 2002 r., ale tylko na ubezpieczenie emerytalne w pierwszym filarze. Znajdzie się tam też ulotka wyjaśniająca, jak sprawdzić, czy dane identyfikacyjne, adresowe oraz kwoty składek są właściwie zapisane w ZUS. Przesyłki są ekspediowane pocztą, listem zwykłym. Po otrzymaniu informacji należy sprawdzić, czy dane w niej zawarte są poprawne. Jeśli okaże się, że w danych osobowych (np. PESEL, NIP) lub w kwotach składek (inna wysokość w miesięcznej dokumentacji otrzymywanej od pracodawcy, a inna w przesłanym z ZUS zestawieniu) są błędy, należy skontaktować się z płatnikiem składek, który przekazał do ZUS te dane. Chodzi o pracodawcę, który był płatnikiem składek za 2002 r.,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta