Rajdowa limuzyna
Stały napęd
Rajdowa limuzyna
Stały i dołączany
Układy napędowe 4 x 4 można podzielić na stałe i dołączane. Te ostatnie z reguły wykorzystują sprzęgła lepkościowe. Są tanie, pracują całkowicie automatycznie, bez szumu i nie wymagają konserwacji. Wadą jest zwłoka w działaniu i dlatego coraz częściej zastępowane są przez elektronicznie sterowane sprzęgło Haldex.
Napęd na cztery koła pojawił się ponad dwadzieścia lat temu w samochodach rajdowych. Obecnie nawet stateczne limuzyny mają taki napęd, gdyż klienci przekonali się do tego rozwiązania i oczekują go w każdym typie pojazdu.
Stały napęd na cztery koła konsekwentnie wprowadza marka Audi. Wolfgang Hatz, dyrektor rozwoju układów napędowych Audi, wspomina, że już w latach siedemdziesiątych dostrzeżono zalety napędu na wszystkie koła. Podjęto wówczas strategiczną decyzję konstruowania...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta