Kto czego powinien się uczyć
Kto czego powinien się uczyć
RYS. MIROSŁAW OWCZAREK
JERZY STĘPIEŃ
Pamiętam dobrze refleksję po przeczytaniu w latach 60. w podręczniku prawa państwowego wzmianki o istocie proporcjonalnej ordynacji wyborczej. Byłem studentem II roku prawa, podręcznik wspominał o niej drobnym drukiem w przypisach i bardzo skrótowo. Rzecz pewnie wyłożono poprawnie, ale jej istota przedstawiała się tak zawile, że pierwsza myśl, jaka przemknęła mi wówczas, była taka: tego chyba pojąć się nie da.
Grzechy młodości
Z czasem zrozumienie tej materii przyszło, a nawet stałem się gorącym entuzjastą proporcjonalnego systemu dzielenia mandatów i to do tego stopnia, że dziś z zażenowaniem wspominam czas, kiedy na przykład na posiedzeniach Krajowej Komisji Wykonawczej "Solidarności", gdzieś w pierwszej połowie 1981 r., kilkakrotnie namawiałem do angażowania się związku w przyszłych wyborach do rad narodowych, pod warunkiem że przeprowadzi się je zgodnie z zasadami proporcjonalności.
Opamiętanie
Nie pamiętam, w jakich okolicznościach przekonałem się do wyborów proporcjonalnych, pewnie gdzieś wyczytałem, w jakimś wiarygodnym opracowaniu, że tak jest lepiej, ponieważ...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta