15 lat na wymyślenie strategii
15 lat na wymyślenie strategii
Swoje centrum usług księgowych przeniósł do Polski Philips. Korzystając z holenderskich doświadczeń do podobnej inwestycji przygotowują się co najmniej trzy wielkie firmy zachodnie. Żadna z nich nie korzystała z pomocy Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ), chociaż została powołana do obsługi zagranicznych inwestorów. Od 15 lat agencja nie ma kompetencji i środków, rzadko więc może być partnerem inwestora zagranicznego.
PAIiIZ nie zajmuje się poszukiwaniem inwestora dla żerańskiego Daewoo-FSO. Po tym, jak koreański koncern zbankrutował cztery lata temu, zakład żerański został zdany sam na siebie i sprawa znalezienia nowego inwestora stała się bardzo pilna.
- To nie nasze kompetencje - usłyszeliśmy w agencji. Za "Żerań" odpowiadają resorty skarbu i gospodarki.
Takich przykładów jest więcej. Jeden z wiceministrów gospodarki nazywa pozyskiwanie inwestorów zagranicznych przez Polskę "piątą kategorią odśnieżania". Prof. Barbara Liberska z Instytutu Nauk Ekonomicznych PAN jest sceptycznie nastawiona do prób zmian strategii w pozyskiwaniu kapitału zagranicznego.
- Zmiany w tym zakresie to sporadyczne...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta