Wyścig szczurów po gadżety
Wyścig szczurów po gadżety
Johnie Anderton, czy myślałeś już o kupnie nowego modelu Lexusa? Wyobraź sobie, jaki to wspaniały samochód. Johnie Anderton, wyjedź w jakieś ciepłe miejsce. Johnie Anderton kup sobie zimne piwo.
Takie spersonalizowane reklamy ogląda Tom Cruise, idący przez centrum handlowe, w "Raporcie mniejszości" Stevena Spielberga. Specjalne czujniki rozpoznają niepowtarzalny wzór jego tęczówki i umieszczają przed nią równie niepowtarzalne obrazy złotych samochodów, rajskich wysp i zmrożonych butelek. Wielki Brat posługujący się namiętnym głosem modelki jest gotów sprzedać mu to wszystko choćby zaraz. Jest rok 2054. Centra handlowe są jedynymi świątyniami, a zakupy jedyną religią.
Przypominam sobie tę scenę pół wieku wcześniej, w cwili, gdy otwierane jest największe w Europie centrum handlowe, warszawska Arkadia. Na blisko 300 tysiącach metrów kwadratowych zmieściło się 230 sklepów, kin i restauracji. Będzie je odwiedzać 400 tysięcy osób tygodniowo, a każda z nich zostanie zbawiona. Wiem, bo czytałem ulotki.
"Arkadia to mityczna kraina szczęśliwości. Synonim miejsca wymarzonego, pełnego harmonii, piękna i dostatku. Jest symbolem raju, doskonałości, ludzkich pragnień i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)