Na dowód, że pracował
Pracodawca niezwłocznie po rozwiązaniu lub wygaśnięciu stosunku pracy musi pracownikowi wydać świadectwo pracy, zawierające najistotniejsze informacje o przebiegu pracy i ustaniu zatrudnienia. Nakazuje mu to art. 97 § 1 kodeksu pracy. Dokument ten trzeba wydać bezwarunkowo - nie można więc uzależniać przekazania go pracownikowi od tego, czy wcześniej rozliczył się on z pracodawcą, np. z pobranej odzieży ochronnej czy służbowego telefonu komórkowego. Jeśli pracownik nie rozliczył się i wyrządził szkodę w mieniu pracodawcy, to ten może dochodzić od niego odszkodowania przed sądem - na ogólnych zasadach.
Uchybienie obowiązkowi pracodawcy o wydaniu świadectwa pracy zostało potraktowane jako wykroczenie przeciwko prawom pracownika (art. 282 § 1 pkt 3 k.p.). Wrazie jego stwierdzenia inspektor pracy może ukarać pracodawcę mandatem sięgającym 1 tys. zł.
CO W ŚWIADECTWIE?Treść świadectwa pracy określona została w: - art. 97 § 2 k.p., - rozporządzeniu ministra pracy i polityki socjalnej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta