Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Od Anny Boleyn do Adriany Lecouvreur

15 kwietnia 2005 | Dodatek Rzeczpospolitej | JM
źródło: Nieznane
źródło: Nieznane

Jak kobiety umierają na scenie Od Anny Boleyn do Adriany Lecouvreur Opera lubi pokazywać autentycznych bohaterów, ale ich życie przemienia we własną bajkę. Teatr Wielki w Łodzi. W roli Adriany Lecouvreur Anna Cymmerman (z lewej). (c) JULIUSZ MULTARZYŃSKI Opera Bałtycka w Gdańsku. W roli Anny Boleyn Agnieszka Wolska. (c) JULIUSZ MULTARZYŃSKI

Widać to choćby na przykładzie Gaetano Donizettiego, który często sięgał po libretta oparte na historycznych wydarzeniach. I tak na przykład angielska królowa Elżbieta I aż trzykrotnie pojawiła się w jego różnych operach, tytułową bohaterką jednej z nich uczynił również szkocką władczynię Marię Stuart, w kolejnej zaś występują Anna Boleyn i jej rywalka o rękę Henryka VIII, Joanna Seymour. Mistrz włoskiego belcanta nie był jednak szczególnym miłośnikiem historii. Komponując w ekspresowym tempie kolejne dzieła, korzystał z tego, co podsuwali mu dostarczyciele rymowanych tekstów. Ci zaś przeszłość naginali do operowych schematów.

Według tej recepty powstała także "Anna Bolena", jedna z najznakomitszych oper, jakie skomponował Donizetti. Libretto pozornie niewiele odbiega od historycznych faktów. Są tu nie tylko główni bohaterowie miłosnego trójkąta (Anna - Henryk - Joanna), ale także ci, którzy odegrali istotną rolę w rozwoju wydarzeń. Choćby lord Percy, którego Anna pokochała zanim została...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 3509

Spis treści

Ekonomia

"Ropa za żywność": trzech winnych
Abonenci bez prawa do numeru
BGK: 2 mld zł do 2009 r.
BMW: rozmowy o Roverze
BZ WBK: 40 proc. zysku na dywidendę
Courvet: szkło w Tarnobrzegu
Czy Kruk straszy
Czyżby koniec rekordów metali
Dobry kontrakt podniósł kurs
Droga kawa
Dywidenda z KIR
EBC zaniepokojony
Fagor z Brandtem
Ferrum: 9,5 zł za akcję
Fortis: centrum za 60 milionów euro
Fundusze mają miliardy i chcą mieć władzę
Harley-Davidson: będzie gorzej
Hiszpanie w EADS
Härter w Legnicy
Hürman w Krzywej
Inwestycje w Ełku
Jadar po Łuczniku
Japonia: mało bankructw
KOMENTARZ GIEŁDOWY
Kandydaci do Holdingu Węglowego
Kredyt Bank pokryje straty
Kredyty z Cetelem
Kto kogo potrzebuje bardziej
Lotos czeka na decyzję
Nasze portfele na razie bezpieczne
Niepewność narasta
NordLB: 3,84 mln zł zysku
Nowa firma jest agresywna, skuteczna i tania
Nowa linia Frans Maas
Obligacje sprzedane
Oferta dla klientów GM
Padma Art w Suwałkach
Polscy przedsiębiorcy ruszają na zagraniczne zakupy
Polska broń dla Iraku
Polska nie ustąpi w sprawie usług
Polskie firmy ruszają na zagraniczne zakupy
Poszukają pieniędzy na giełdzie
Powstaje druga drukarnia Bauera
Pracodawcy nie mają za co zatrudniać
Praga wyprzedziła Warszawę
Praterm przejmie ciepło w Zamościu
Prognozy OECD i instytutów
Przeprowadzka do Wrocławia
Przybyło kredytów i depozytów
Przychodzimy jako partner
Robi się nerwowo
Rosja: ulgi dla Kaliningradu
SPÓŁKI GIEŁDOWE
Sewon na Słowacji
Siemens - Siłowyje Masziny: rozmowy trwają
Skok do informatycznej czołówki
Szkodzą ceny ropy i wysokie stopy procentowe
Szykuje się strajk
Telekomunikacja w Polsce
Towarowy z Chin do Niemiec
Trzy tysiące zadowolonych klientów
UE: odpoczynek kierowców
Ukraińscy inwestorzy na Żeraniu
Umowa lotnicza USA - Indie
Urzędnik lepiej poinformowany
WTO: połowy bez pomocy
Walter Bau przeciw Bilfinger Berger
Warta: 1,78 zł na akcję
Więcej dla Boeinga
Wyłudzone zwolnienia kosztowne dla budżetu
ZSSK Cargo do prywatyzacji
Zawiodła Francja, pomogły nowe kraje UE
Zmiany na lotnisku
Zamów abonament