Projekt ministra Wilczka
W połowie lat osiemdziesiątych rząd PRL zamierzał kupić u Fiata licencje na produkcję cinquecento (dla Fabryki Samochodów Małolitrażowych w Bielsku) i na samochód średniej klasy (dla FSO) - każda o wartości ok. pół miliarda dolarów. Obie miały być spłacane w znacznej części przez dostawy cinquecento z FSM. Włosi zaproponowali Ritmo, ale FSO uważała, że to nie jest przyszłościowy samochód. Prowadzone od 1983 roku rozmowy przedłużały się, a eksportowa sprzedaż FSM modelu 126 katastrofalnie spadała. Ostatecznie licencję na wytwarzanie cinquecento zakupiono nie, jak zamierzano, w 1986 roku, ale dopiero we wrześniu 1987 roku. O licencji dla FSO dalej dyskutowano - tak w gospodarce planowej powstawały inwestycje za włoskie pieniądze.
Przełomowy modelDla bielskiej fabryki Cinquecento było przełomowym modelem. Zakład musiano poważnie zmodernizować, aby wytwarzać samochód nowej generacji - z nowoczesnym, przednim...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta