Prywatny towarowy
Europejskie przedsiębiorstwa kolejowe, mimo przypisywanego im przez polityków znaczenia strategicznego, okazały się niekonkurencyjne w stosunku do transportu drogowego - jego udział w europejskich przewozach ładunków nieustannie rośnie kosztem kolei. Zaledwie ok. 15 procent ładunków przewożonych jest żelaznymi drogami. Dla porównania: w USA, gdzie funkcjonuje wolny rynek i działa ok. 550 operatorów, kolej przewozi ponad 40 procent ładunków.
Kosztem największegoLiberalizacja przewozów kolejowych spowodowała pojawienie się 32 (tylu obsługuje PLK) przewoźników kolejowych spoza grupy PKP. Przewożą ok. 10 procent wszystkich towarów w transporcie kolejowym i ich wpływy rosną 60 procent rocznie. Przychody PCC Rail Szczakowa SA, która zaledwie kilka lat temu woziła głównie piasek i węgiel, były w 2004 roku dwukrotnie większe niż w 2001, a zyski potrojono. - Mimo że polski rynek przewozów kolejowych jest jednym z najbardziej zliberalizowanych w Europie, PKP Cargo należy do...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta