Sprawiedliwość za wyższą cenę
Wybierając towary z niebieskim znaczkiem, np. kawę, banany lub czekoladę, klienci świadomie wspierają producentów, którzy nie są w stanie konkurować z dużymi koncernami. Niebiesko-czarne logo gwarantuje, że rolnik czy drobny producent z krajów rozwijających się otrzymał za nie od dystrybutora godziwą zapłatę.
W Polsce do tej pory zagraniczne sieci handlowe nie sprzedawały produktów Fair Trade (sprawiedliwy handel), mimo że oferują je we własnych krajach. Głównym powodem są ceny, przeważnie o 10 - 20 procent wyższe od podobnych jakościowo towarów. Ilona Korchut, która na początku maja otwiera internetowy sklep z artykułami tego typu, przyznaje, że u niej blisko 300-gramowa kawa ziarnista z niebiesko-czarnym logo będzie kosztować 30 - 35 złotych.
Kolonialne korzenieRuch Fair Trade powstał przed 40 laty w Holandii, jako gest solidarności tamtejszych organizacji pozarządowych z biednymi krajami rozwijającymi się, które nie miały możliwości eksportowania swoich produktów do państw Europy Zachodniej, USA czy Australii. Dziś jest rozpowszechniony w ponad 20 krajach. Produkty z jego logo można kupić w trzech tysiącach specjalnych sklepów między...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta