Trzy gatunki malarstwa
Martwa natura z cukiernicą i jabłkami (1893 - 1894) (c) KUNSTHAUS ZÜRICH To była jego idée fixe: doprowadzić do tego, żeby z ulotnego malarstwa impresjonistów zrobić sztukę solidną i poważną. Udało się u Cézanne'a nawet martwe natury mają wymiar monumentów.
Kompozycje złożone z kilku jabłek na gładkim tle nie wyglądają na puste bo każdy owoc ma "osobowość". W przypadku bardziej skomplikowanych układów, gdy na obrazie pojawiały się owoce, naczynia i draperie, artysta starał się każdemu przedmiotowi nadać taką samą rangę. Nie dzielił ich na pierwszo- i drugoplanowe.
Wobec martwych natur stosował te same zasady, co w odniesieniu do pejzaży: wszystkie elementy poddane...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta