Co wolno ministrowi sprawiedliwości, a co prokuratorowi generalnemu
Jak postępowanie przedstawicieli władz centralnych przekłada się na postępowanie organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości? Rozważmy to na przykładzie ministra sprawiedliwości (z jakiejkolwiek opcji politycznej), który u nas jest automatycznie prokuratorem generalnym.
Ani godziny dłużejTo, że minister sprawiedliwości nie może i nie powinien wpływać na rozstrzygnięcia sądów, jest oczywiste i w razie zaistnienia takiej sytuacji powinien odpowiadać co najmniej przed Trybunałem Stanu, a na pewno nie powinien tej funkcji pełnić nawet godziny dłużej od dopuszczenia się tego rodzaju przestępstwa. Tak, przestępstwa, bo konstytucja (art. 173 - 187) gwarantuje niezawisłość sądów w sferze orzekania, a kodeks karny w art. 282 stanowi: "kto przemocą lub groźbą bezprawną wywiera wpływ na czynności urzędowe sądu, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5".
Z § 12 art. 115 oraz art. 190 k.k. wynika, że groźba bezprawna może przybierać różne formy. Na pewno jest nią grożenie sędziemu (sędziom) wszczęciem postępowania, jeżeli nie wyda orzeczenia...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta