Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Jezioro Duchów (cz. II)

10 marca 2007 | Plus Minus | MW

DZIENNIK PÓŁNOCNY Jezioro Duchów (cz. II) 1.

Zaczęło się od drogi żelaznej Petersburg - Murmańsk. Wybudowana śpiesznie na początku pierwszej wojny światowej - Rosję w tym czasie odcięto od Bałtyku i Morza Czarnego, toteż Romanow-na-Murmanie (później Murmańsk) był jedynym portem, przez który mogły iść dostawy dla armii - po zakończeniu działań wojennych okazała się niepotrzebna, a w dodatku wymagała pilnego remontu. Przed młodą władzą sowiecką stanęło pytanie, skąd wziąć fundusze? Tym bardziej że Półwysep Kolski (ni przemysłu, ni rolnictwa...) nie dawał finansowych perspektyw. Powołano komisję rządową, w skład której wszedł między innymi wybitny geochemik i mineralog akademik Aleksandr Fersman (w rozmowie ze mną Sasza Kobielew, prezydent Sapmi, nazwał go Piłatem Saamów!). W maju 1920 roku członkowie komisji wybrali się pociągiem na Północ, aby zobaczyć na własne oczy i zadecydować, czy remont oraz eksploatacja kolei na Półwyspie Kolskim ma jakikolwiek sens. Droga była okropna - po latach wspominał Fersman - pociąg co chwilę przystawał, to z torów zlatywał, to drew dla parowozu brakło. Nie dziwota, drogę tę budowali raby - więźniowie i jeńcy wojenni.

(W nawiasie wtrącę, że lubię rosyjskie koleje żelazne i od lat planowałem, by któregoś sylwestra spędzić tu w pociągu. Czas najlepiej odczuwa się w ruchu, więc spotkanie z Nowym Rokiem w bezkresnej...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 4088

Spis treści

Ekonomia

Airbus po raz pierwszy ze stratą
Akcje drożeją, bo PlayStation 3 ma być tańsza
Atlanta nadal największa
Audytor zrewidowany
BOŚ ma poparcie państwa
Bułgaria udostępnia grunty
Będę lobbował za "Rzeczpospolitą"
Celesio spogląda na Wschód
Ceny jak szalone galopują w Zimbabwe
Ceny wieprzowiny poszły w górę
Cytat dnia
David Montgomery buduje prasowe imperium
Dolarówki z defektem
Emerytura dopiero od 67 lat
Giełdy
Glinik chce na giełdę
Hilton w Łodzi
InfoMonitor uratowany
Karkosik oferuje Lotosowi ropę
Koniec starań o niższy VAT na auta firmowe
Konkurencja wymusza spadek cen polis
Krezusi nad krezusami coraz bogatsi
LOT a niezależność gazet
Mniej stratne PKP
Najpierw wymienimy żarówki
Nerwowy koniec tygodnia
Noble Bank na parkiet w czerwcu
Nowy polski tartak Ikei
Odreagowanie po spadkach
Panamerykańska umowa o biopaliwach
Poszukiwania udziałowca dla PLL LOT
Rekordowa emisja paliwowego koncernu PKN Orlen
Rekordowy zysk EBOR
Rynek pracy w USA w lutym
SPÓŁKI GIEŁDOWE
Sikorsky rekrutuje
Spadki za sprawą zagranicznych inwestorów
Swissair: koniec procesu
Szef nadzoru bankowego do wymiany
Sześć firm oferuje rządowi skrzydła
Szybka kolej polsko-litewska
Są chętni na polski zamiennik morfiny
Telekomunikacja kolejowa pod kreską
Udany debiut spółki ES-System z Krakowa
Walory funduszu rosną na fali optymizmu inwestorów
Wartość metali rośnie, ale nie na długo
Wenezuela: inwestorzy w odwrocie
ZUS nie będzie monopolistą
Zawsze jestem gotów do rozmów z resortem skarbu
Zwolnienia tylko na biopaliwo krajowe
Zamów abonament