Rozbierać z pożytkiem
Rocznie podlega kasacji 500 tys. aut
Rozbierać z pożytkiem
Recykling samochodów nie jest nową dziedziną biznesu, a rynek zużytych części istnieje od początku ery samochodowej.
W samochodzie osobowym znajduje się przeciętnie ok. 60 kg gumy, 25--30 proc. materiałów niemetalowych, 65-- 75 proc. stopów stali, 1--5 proc. metali nieżelaznych. W br. udział tworzyw sztucznych w samochodach wyniesie prawdopodobnie 16 proc. -- szacuje prof. Franciszek Jurasz z Instytutu Gospodarki Odpadami, oddziału w Warszawie. W naszym kraju nie istnieje zorganizowany system recyklingu wyeksploatowanych samochodów. Wraki trafiają na przypadkowe złomowiska, a często do lasów, rzek, porzucane są w tysiącach różnych miejsc.
Niektóre prywatne zakłady zajmujące się złomowaniem starych pojazdów ograniczają się do wymontowania niektórych podzespołów lub części. Tworzywa sztuczne ich nie interesują, bo brak jest odbiorców. Podczas przetopu wraków samochodowych spalane są elementy wykonane z tworzyw sztucznych, w tym również z PCV, emitując do środowiska m. in. dioksyny i furany -- substancje rakotwórcze. Z drugiej strony taka metoda "utylizacji" pozbawia nasz kraj wielu surowców wtórnych.
Polichlorek winylu jest tani
W Polsce nie ma zakazu stosowania...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta