Konkurencja na szynach
Transport kolejowy
Konkurencja na szynach
Komercjalizacja PKP oraz zdemonopolizowanie przewozów i eksploatacji linii kolejowych to główne funcje, jakie ma spełnić projektowana przez rząd ustawa o transporcie kolejowym. Zakłada ona oddzielenie zarządu infrastrukturą kolejową od świadczenia usług przewozowych.
Obowiązująca ustawa o kolejach z 2 grudnia 1960 r. oparta jest na założeniu istnienia jednej tylko PKP w kraju. Zawarte w niej przepisy odnoszą się zatem głównie do problemów technicznych funkcjonowania kolei. Nowa uwzględnić musi funkcję kolei jako podmiotu gospodarczego konkurującego na rynku transportowym nie tylko w układzie międzygałęziowym, ale także wewnątrz tej gałęzi transportu. Musi dopuszczać różne formy własności oraz różne podmioty gospodarcze eksploatujące linie kolejowe -- przekonują autorzy nowych rozwiązań.
Projekt rozróżnia linie kolejowe o państwowym znaczeniu od lokalnych. Te pierwsze nie mogłyby być likwidowane, ich wykaz ustalałby rząd w rozporządzeniu. Szacuje się, że długość takich linii nie przekroczy 16. 600 km.
Linie lokalne mogłyby być likwidowane po wcześniejszym zawieszeniu przewozów na pół roku i wysłuchaniu opinii odpowiedniego wojewody.
W gestii zarządów
Do 31 grudnia 1998 r. ma dojść do rozdzielenia zadań związanych z...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta