Kanał Elbląski: unikalny światowy zabytek
Kanał Elbląski: unikalny światowy zabytek
Kanał Ostródzko-Elbląski, a w każdym razie jego najatrakcyjniejszy odcinek z pochylniami pomiędzy Elblągiem i Buczyńcem o różnicy poziomów blisko 100 metrów, cieszy się dużym powodzeniem wśród turystów. W ubiegłym roku pięć wysłużonych stateczków przewiozło kanałem ponad trzydzieści tysięcy pasażerów, w tym 80 proc. obcokrajowców.
Skąd taka dysproporcja? Dlaczego na przystanie, nadzwyczaj skromne, w Elblągu bądź w Ostródzie lub do pochylni w Buczyńcu trafiają dziesiątki autokarów z Niemiec, Francji, Austrii czy Holandii, a znacznie mniej z Polski? Schematyczna odpowiedź, że. .. swego nie znamy, sami nie wiemy, co posiadamy, zawiera tylko ułamek prawdy. Przecież ten największy w Polsce kanałowy szlak wodny, liczący wraz z rozgałęzieniami 212 km, został uznany za zabytek w 1978 roku. Była do decyzja mocno spóźniona, a przede wszystkim deklaratywna. Nie zahamowała postępującej dewastacji, tak samego kanału, jak jego urządzeń, wynikającej chociażby z upływu czasu.
Budowę kanału rozpoczęto bowiem w 1848 roku. Zainicjował ją Holender, radca budowlany w Królewcu, inż. J. Steenke. Trudno dzisiaj ustalić, czy znany był mu fakt, że już w IX...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta