Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Doceń się sam

17 grudnia 2010 | Eko+
źródło: Corbis

Renata Mazurowska: Motywacją najczęściej są dla ludzi pieniądze. Ale i pochwała może wiele zdziałać. Tę wiedzę wykorzystują szefowie i menedżerowie. A powinni wszyscy. Chwaląc samych siebie

Naukowcy z Japanese National Institute for Physiological Sciences zbadali, że równie skuteczną motywacją co pieniądze jest pochwała. Udowodnili, że na pochwały i na nagrody pieniężne nasz organizm (mózg) reaguje tak samo.

Profesor Norihiro Sadato podkreśla: nie oznacza to, że nagrody te wzajemnie się rekompensują. Pochwała bowiem zaspokaja przede wszystkim potrzebę przynależności. Akceptacja innych osób jest każdemu niezbędna do funkcjonowania w systemie społecznym (by przeżyć psychicznie). Pieniądze – do nabywania dóbr (by przeżyć fizycznie).

Pochwała – poczucie, że jest się docenionym – jest niedrogim a skutecznym motywatorem. Psychologia nazywa to wzmocnieniem.

Pochwała stymuluje kreatywność, dodaje energii, podnosi samoocenę, tworzy atmosferę współpracy, nadaje sens działaniu. Nawet twardziele, którzy utrzymują, że pochwał nie znoszą, potrzebują uznania. A najbardziej ci, którzy w stosunku do siebie są bardzo krytyczni, a nawet bezwzględni – bo wciąż szukają błędów, spraw do naprawienia, podwyższają...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8805

Spis treści

Samochód w firmie

Nieruchomości w Trójmieście

Zamów abonament