Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Gdy konkurent manipuluje ceną

23 marca 2009 | Gazeta prawa i podatków | Jerzy Domagała

Każda firma ma prawo prowadzić taką politykę cen, jaka jest dla niej korzystna. Lecz czasem manipulowanie cenami narusza reguły konkurencji. Co może zrobić przedsiębiorca, którego interesy poniosły uszczerbek w wyniku manipulacji cenowych konkurenta? I co czeka tego, który stosuje takie praktyki?

Każdy przypadek wymaga odrębnej analizy, a kluczowe są dwa pojęcia: rynek właściwy i pozycja dominująca.

Rynek właściwy to taki, na którym sprzedawane są porównywalne produkty lub usługi i na którym panują zbliżone warunki konkurencji. Dominującym jest przedsiębiorca, który może działać niezależnie od konkurentów, partnerów handlowych, konsumentów, a jego udział w rynku właściwym przekracza 40 proc.

Prawo nie zabrania posiadania pozycji dominującej, ale jej nadużywania. Może się ono przejawiać w stosowaniu cen nadmiernie wygórowanych lub rażąco niskich, w wyniku czego zakłócone zostają struktura rynku właściwego i warunki konkurencji.

Brak okładki

Wydanie: 8274

Spis treści
Zamów abonament