Fiskalne postanowienia z Maastricht
Gospodarka od planu do rynku
Fiskalne postanowienia z Maastricht
Kryteria fiskalne traktatu z Maastricht nie określają bezpiecznego poziomu deficytu budżetowego i długu publicznego dla krajów Europy Środkowej i Wschodniej, przechodzących transformację rynkową.
Weźmy np. pod uwagę kraje Grupy Wyszehradzkiej. Różnią się one od krajów Unii Europejskiej wielkością PKB na mieszkańca, stopniem rozwoju rynków finansowych oraz poziomem monetyzacji gospodarki, określającym szybkość obiegu pieniężnego. Tymczasem wszystkie te czynniki wytyczają możliwości prowadzenia polityki fiskalnej -- dowodzi Urszula Kosterna z Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych*.
Dwa kryzysy
Kryzys finansów publicznych jest w dużym stopniu nieodłączną cechą gospodarek podlegających transformacji rynkowej. Wynika on z kilku przyczyn: recesji transformacyjnej i spadku produkcji, kurczenia się sektora państwowego, stanowiącego w gospodarce centralnie sterowanej główne źródło podatków, łatwości uchylania się od podatków nowo powstających podmiotów prywatnych, inflacyjnej korekty dochodów podatkowych oraz społecznych kosztów transformacji w postaci zasiłków...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta