Przedsiębiorca może odmówić sprzedaży towaru w wyjątkowych przypadkach
Sprzedawca wystawiając towar na sklepowej półce, zobowiązuje się do jego wydania konsumentowi, który wykaże zainteresowanie nim i jest gotowy za niego zapłacić. Nie wydać produktu może tylko w uzasadnionych sytuacjach
Oczywiste jest, że przedsiębiorcy, którzy prowadzą sklepy, restauracje i inne placówki oferujące towary lub usługi konsumentom, chętnie sprzedają im swoje produkty. Robią nawet wszystko, aby ich do tego nakłonić. Zdarzają się jednak wyjątki.
Czasem można się spotkać z odmową sprzedaży konkretnego produktu lub wprowadzeniem ograniczeń ilościowych. Warto pamiętać, że takie postępowanie sprzedawcy może być wykroczeniem.
Zgodnie bowiem z art. 135 kodeksu wykroczeń (DzU z 2010 r. nr 46, poz. 275 ze zm.) ten, kto zajmując się sprzedażą towarów w przedsiębiorstwie handlu detalicznego lub w przedsiębiorstwie gastronomicznym, ukrywa przed nabywcą towar przeznaczony do sprzedaży lub umyślnie bez uzasadnionej przyczyny odmawia sprzedaży takiego towaru, podlega karze grzywny.
Chociaż rodowód tego przepisu sięga czasów gospodarki centralnie planowanej, kiedy niedobór towarów i ich pokątna sprzedaż były prawdziwą uciążliwością dla konsumentów, to warto pamiętać, że nadal ma on moc prawną.
Przedmiotem ochrony tego artykułu jest interes konsumentów w postaci równego i uczciwego dostępu do wszelkich towarów i usług publicznie legalnie oferowanych.
Tak jak w przeszłości miał przede wszystkim przeciwdziałać patologii w handlu, tak obecnie raczej nieuczciwemu szykanowaniu poszczególnych konsumentów...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)