Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Przedsiębiorca może odmówić sprzedaży towaru w wyjątkowych przypadkach

01 marca 2011 | Prawo i praktyka | Michał Kołtuniak

Sprzedawca wystawiając towar na sklepowej półce, zobowiązuje się do jego wydania konsumentowi, który wykaże zainteresowanie nim i jest gotowy za niego zapłacić. Nie wydać produktu może tylko w uzasadnionych sytuacjach

Oczywiste jest, że  przedsiębiorcy, którzy prowadzą sklepy, restauracje i inne placówki oferujące  towary lub usługi konsumentom, chętnie sprzedają im swoje produkty. Robią nawet wszystko, aby ich do tego nakłonić. Zdarzają się jednak wyjątki.

Czasem można się spotkać z odmową sprzedaży konkretnego produktu lub wprowadzeniem ograniczeń ilościowych. Warto pamiętać, że takie postępowanie sprzedawcy może być wykroczeniem.

Zgodnie bowiem z art. 135 kodeksu wykroczeń (DzU z 2010 r. nr 46, poz. 275 ze zm.) ten, kto  zajmując się sprzedażą towarów w przedsiębiorstwie handlu detalicznego lub w przedsiębiorstwie gastronomicznym, ukrywa przed nabywcą towar przeznaczony do sprzedaży lub umyślnie bez uzasadnionej przyczyny odmawia sprzedaży takiego towaru, podlega karze grzywny.

Chociaż rodowód tego przepisu sięga czasów gospodarki centralnie planowanej, kiedy  niedobór towarów i ich pokątna sprzedaż były prawdziwą uciążliwością dla konsumentów, to warto pamiętać, że nadal ma on moc prawną.

Przedmiotem ochrony tego artykułu jest interes konsumentów w postaci równego i uczciwego dostępu do wszelkich towarów i usług publicznie legalnie oferowanych.

Tak jak w przeszłości miał przede wszystkim przeciwdziałać patologii w handlu, tak obecnie raczej nieuczciwemu szykanowaniu poszczególnych konsumentów...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8865

Spis treści

Ekonomia

8 marca związki ustalą harmonogram protestów
Administracja przejada efekty podwyżki VAT
Agencje mają poprawić wyniki Poczty
Aktualne listy kluczowych inwestycji
Chiński PKB będzie rósł tylko po 7 proc. rocznie
Ciech skupia się na reorganizacji
Cytat dnia - Waldemar Pawlak
Drożeje w oczekiwaniu na wyniki
Ekologiczne auta z Azji podbiją salon w Genewie
Gry Totalizatora Sportowego popularniejsze niż rok temu
HSBC rozczarował inwestorów
Impas w Polskich Nagraniach
Impexmetal może wypłacić dywidendę
Jutro poznamy prezesa PKO BP
Kalendarium gospodarcze
Lepsza ochrona inwestorów
Liczba dnia - 2,3 proc. inflacja w eurolandzie
Nie ma złudzeń – w najbliższym czasie paliwa pozostaną drogie
Nowy najtańszy Internet mobilny
Obligacje projektowe pomogą inwestować
Podrożeją woda, mleko, jogurty, oleje
Polityczny impuls dla złotego
Polityka klimatyczna Unii kosztem polskich firm
Polska wyda 30 mln euro, aby przyciągnąć turystów
Protest maklerów przeciwko wyborom do Rady Giełdy
Przewaga popytu
Puławy przeznaczą na rozwój 1,8 mld zł
Półgóral w węglu
Płytki, metale i samochody
Rosyjskie filmy z obcym wkładem
Równi i równiejsi w OFE
Spacer, ale tylko po sklepach
Spadek zysku Polskiej Grupy Energetycznej
Są chętni na nasze centra handlowe
Telekomunikacja bez umowy z Link4
Tysiące sprzedawców w sieci
UE: rekord wsparcia
Urzędy wciąż zatrudniają
W skrócie
Wydawcy walczą z firmą obsługującą ministerstwo
Wzrost klasy średniej wpłynie na biznes
Węgiel w górę za ropą
Złoty wraca do portfeli
Zamów abonament