Na włóknie kokosowym
Nie koroduje, łatwy w recyklingu -- auto XXI wieku
Na włóknie kokosowym
BMW, Mercedes-Benz i Volkswagen sięgają po nowe materiały dla swych samochodów: len, konopie, sizal, jutę oraz włókna kokosowe.
Światowe koncerny nie ograniczają się tylko do badań nad autami nie emitującymi spalin. Finansują prace nad nowymi technologiami i materiałami, które pozwoliłyby maksymalnie wykorzystać to, co zawiera masa pojazdu. Nowoczesne auto nie może zatruwać środowiska zarówno w trakcie eksploatacji, produkcji oraz złomowania. Konstruktorzy aut w ekologii upatrują największy biznes XXI w. Inni podchodzą do tej euforii ostrożnie.
Jeszcze niedawno bossowie wielkich koncernów motoryzacyjnych planowali, że do 2010 r. będzie możliwe wykonanie wszystkich elementów w samochodzie z samych plastików. Brytyjskie Centrum Naukowo-Badawcze prognozowało, że pod koniec tego wieku udział tworzyw sztucznych w wadze samochodu dojdzie do 20 proc. (niedawno twierdzono, że 50 proc. ), dziś stanowi 12 proc. , a jeszcze w latach 60. elementy plastikowe wynosiły zaledwie 2 proc. ciężaru samochodu.
Bawełna kontra plastiki
Czy tworzywa sztuczne zostaną zastąpione naturalnymi? Pełnomocnik Daimlera-Benza ds. środowiska, Werner Pollman wierzy, że tak. Z naturalnych włókien można nawet już dziś budować karoserię. Naturalne...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta