Marki własne zagarniają coraz większą część rynku
To one w największym stopniu sterują wzrostem sprzedaży artykułów spożywczych i chemicznych. Polacy na produkty ze znaczkiem sieci handlowych wydają już 21 mld zł rocznie.
Anita Błaszczak
Już prawie co czwartą złotówkę wydaną na artykuły codziennego użytku (FMCG) przeznaczamy na produkty sprzedawane pod marką sieci handlowych – wynika z najnowszego raportu firmy badawczej Nielsen. Według niego to właśnie marki własne zagarnęły większość wzrostu sprzedaży towarów konsumpcyjnych w ciągu 12 miesięcy zakończonych w październiku 2014 r. Sprzedaż marek własnych wzrosła wtedy do 21 mld zł, czyli o 2,8 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. To oznacza niemal dziesięciokrotnie większe tempo wzrostu niż w przypadku sprzedaży produktów markowych.
Nie tylko dla ubogich
– Te wyniki nie zaskakują, jeśli zestawimy je z deklaracjami Polaków wobec marek własnych i produktów markowych – podkreślają analitycy Nielsena, przywołując niedawny internetowy sondaż tej firmy, który objął ponad 30 tys. konsumentów z 60 krajów, w tym z Polski. Ponad 70 proc. Polaków stwierdziło, że marki własne są dobrą alternatywą dla produktów markowych, a prawie tyle samo uważa, że jakość towarów spod znaku marek własnych się poprawia.
Co...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta