Na jakich częściach latamy?
O czym może nie wiedzieć pasażer odrzutowca
Na jakich częściach latamy?
Tadeusz Wójciak z Buffalo
Gdy w grudniu 1995 roku odrzutowiec American Airlines rozbił się o zbocze góry koło miasta Cali w Kolumbii, na miejscu katastrofy pierwsi pojawili się dziwni mechanicy. Zbierali fragmenty wraka nie interesując się ciałami 159 ofiar katastrofy.
Szczegóły te ujawnione zostały dopiero niedawno. Jak pisze agencja Associated Press, byli to złodzieje, którzy wymontowali z rozbitego Boeinga 757 wszystkie najbardziej wartościowe mechanizmy, poszukiwane na światowym rynku nielegalnych części. Wynajętymi helikopterami przetransportowali ciężki łup z górzystych wąwozów.
Został on następnie wystawiony na sprzedaż w Miami na Florydzie. Jest ono centrum nielegalnego handlu częściami do samolotów, pochodzącymi z kradzieży, z przemytu lub po prostu ze złomowisk lub parków odrzutowców, wycofanych z eksploatacji.
Wtórny obieg części
Części z odrzutowców krążą po świecie czasem w niepojęty sposób, zmieniając rejony geograficzne oraz samolot, w skład którego wchodziły i następnie wchodzą. Oto historia Boeinga 747, jumbo jeta British Airways. Został spalony w porcie lotniczym stolicy Kuwejtu przez wycofujące się wiosną 1991 roku wojska irackie. W kilka...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta