Szczęście Do Matematyki
U progu nauki dzieci uzdolnionych matematycznie jest więcej niż połowa: w tej grupie co czwarte dziecko jest wybitnie uzdolnione. Po ośmiu miesiącach nauki wybitne zdolności przejawia już tylko co ósmy uczeń klasy pierwszej - mówi pedagog, Edyta Gruszczyk-Kolczyńska
"Plus Minus": Zwykle tylko kilkoro dzieci w klasie ma bardzo dobre oceny z matematyki, a uczniowie szczerze nią zainteresowani to już prawdziwa rzadkość. Czy w związku z tym uzdolnienia matematyczne są naprawdę takie niezwykłe i czy potwierdzają to badania?
Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, pedagog: Tak, ale tylko wtedy, gdy badamy zdolności matematyczne u starszych uczniów. Do niedawna nikt ich nie badał u starszych przedszkolaków i młodszych uczniów. Powszechnie przyjęto bowiem, że uzdolnieniami matematycznymi wykazują się dopiero starsi uczniowie wtedy, gdy posługują się już zaawansowaną wiedzą matematyczną. Gdy osiągają sukcesy w olimpiadach lub konkursach matematycznych. To rzeczywiście są jednostki i stanowią około 8-12 procent uczniów. Od kilku lat wiemy jednak, że uzdolnienia matematyczne przejawiają już dzieci w wieku przedszkolnym. Na dodatek nie jest to wcale takie rzadkie, bo dar ten ma więcej niż połowa dzieci.
Tylko pewnie rodzice muszą to wcześnie dostrzec.
Zdecydowanie tak. Przychodzili do mnie rodzice i mówili: „Pani profesor, nasz pięciolatek chyba jest zdolny w matematyce, bo lepiej rozwiązuje zadania niż jego brat w pierwszej klasie". Bywa też tak, że to nauczyciel w przedszkolu zauważy, iż dziecko jest bardziej zaangażowane na zajęciach matematycznych, wykonuje zadania chętniej i szybciej niż inne...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta