Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Dżihad na operowej scenie

04 kwietnia 2016 | Kultura
Katarzyna Hołysz (Benigna), Piotr Nowacki (Hrabia Ebbo) i Karolina Sołomin (Arabella)
źródło: Opera Bałtycka
Katarzyna Hołysz (Benigna), Piotr Nowacki (Hrabia Ebbo) i Karolina Sołomin (Arabella)

Fascynująca „Czarna maska" Pendereckiego ryzykownie wpisana 
w dzisiejsze konflikty.

Jacek Marczyński

Kiedy trzy dekady temu Krzysztof Penderecki skomponował „Czarną maskę" dla festiwalu w Salzburgu, a wkrótce potem operę wystawiono w Wiedniu, recenzenci porównywali ją z „Salome" Straussa (znawcy tematu wiedzą, że odegrała ona przełomową rolę w historii XX-wiecznej muzyki). Jeden zaś z poważnych austriackich krytyków nazwał ją kamieniem węgielnym nowej epoki.

A jednak ta opera niczym pojawiająca się w akcji czarna maska przemknęła przez sceny i zniknęła. I oto Marek Weiss w Operze Bałtyckiej sięgnął teraz po nią, 18 lat po ostatniej inscenizacji w Krakowie.

Powroty po takiej nieobecności bywają interesujące. Czas weryfikuje...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 10411

Wydanie: 10411

Spis treści
Zamów abonament