Zaliczka i dostawa na jednej fakturze
Przedsiębiorca może wystawić dokument sprzedaży na całą wartość transakcji poprzedzonej otrzymaniem zaliczki. Ale tylko gdy obowiązek podatkowy od obu tych zdarzeń powstaje w tym samym okresie rozliczeniowym (miesiącu lub kwartale).
- Prowadzę księgowość w firmie, która zajmuje się hurtowym handlem opakowaniami. VAT rozliczamy za okresy miesięczne. Dość często zdarza się, że w danym miesiącu otrzymujemy zaliczkę od kontrahenta na poczet zamówionych towarów i w tym samym miesiącu następuje dostawa towarów. Jeżeli otrzymanie zaliczki i dostawa towarów mają miejsce w tym samym miesiącu, to czy– w ramach uproszczenia – można zamiast faktury zaliczkowej i faktury końcowej wystawić tylko jedną fakturę na całą wartość sprzedaży? – pyta czytelnik.
Jeżeli podatnik rozlicza VAT za okresy miesięczne, to w opisanej sytuacji obowiązek podatkowy związany z otrzymaniem zaliczki i z dostawą towarów, w przypadku gdy oba te zdarzenia miały miejsce w jednym miesiącu, powstał dwukrotnie w czasie tego samego okresu rozliczeniowego (miesiąca). Pierwszy raz powstał on w dniu otrzymania zaliczki, w odniesieniu do otrzymanej kwoty (art. 19a ust. 8 ustawy o VAT). Drugi raz - w dniu dostawy towarów, w odniesieniu do pozostałej części zapłaty należnej od nabywcy (art. 19a ust. 1 ustawy o VAT). W rezultacie VAT należny od całej dostawy należy wykazać i rozliczyć za jeden i ten sam okres rozliczeniowy.
Standardowe udokumentowanie tej transakcji polega na wystawieniu faktury zaliczkowej, a następnie faktury końcowej.
Określony termin i elementy
Otrzymana przez podatnika zaliczka na poczet...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta