On czy ona, wszystko jedno
W świecie mody binarny podział na mężczyzn i kobiety dawno został przekroczony. Teraz mamy „wielość tożsamości", „gender fluid", „gender neutral". Coraz więcej marek uwzględnia potrzeby „nowego", bezpłciowego klienta.
Awantura z koreańskim piosenkarzem pop Jeonem Jungkookiem w tle, zakończona zwolnieniem reportera Adama Federa i przeprosinami prowadzącej program Dzień Dobry TVN Anny Kalczyńskiej, odbiła się szerokim echem w mediach, i to nie tylko w Polsce. Przypominając, Feder przeprowadził sondę uliczną, w której pokazywał przechodniom zdjęcie młodego Koreańczyka o wyglądzie dosyć dziewczyńskim (zdjęcie miała przedstawiać Jungkooka, jak się potem okazało, agencja pomyliła je z innym piosenkarzem), sugerując, że jak na mistera świata jest mało męski. Z czym sondowani się zgadzali. Potem jeszcze prowadząca Kalczyńska dołożyła żartobliwy komentarz, że pan Jungkook istotnie odbiega od ideału męskiej urody, do którego jesteśmy przyzwyczajeni.
Tylko tyle i aż tyle. Bo chociaż większość oglądających ten program zgodzi się z sugestią obojga dziennikarzy, to jednak okazało się, że publiczne ujawnianie tego poglądu jest niewłaściwe, dyskryminacyjne i nieetyczne. TVN uderzyła się w piersi.
Witamy w świecie no gender, gender fluid czy gender neutralny – jak mówią Anglicy. Przypisanie komuś płci może być grzechem ciężkim, może urazić, bo, a nuż, dana osoba myśli o sobie co innego. Jesteś panem, panią, czy jeszcze kimś innym?
Rozwój sytuacji w postrzeganiu tego zjawiska ostatnio mocno przyspieszył. Choćby tak niewinna rzecz jak toalety. Trzecia płeć już upomniała się o swoje. W Szwecji,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta