Większy nacisk na ochronę klientów instytucji finansowych
UOKiK nie musi polować tylko na „grubego zwierza", szczególnie na rynku finansowym, na którym w ostatnich latach indywidualni klienci ponosili straty – mówi Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Ministerstwo Finansów proponuje, aby z początkiem przyszłego roku UOKiK przejął kompetencje rzecznika finansowego, co oznacza likwidację tej instytucji. Jak pan ocenia ten pomysł?
W pełni popieram. Na rynku finansowym dominują silni gracze, więc ochrona konsumentów musi być na najwyższym poziomie, co wymaga również silnej instytucji mającej odpowiednie narzędzia i potencjał. Teraz kompetencje w tej dziedzinie są rozproszone, a zakres obowiązków i odpowiedzialności nieostry, dochodzi do przerzucania się zadaniami i dublowania niektórych kompetencji. Konsument nie może być więcej odsyłany od drzwi do drzwi, nie może kluczyć między UOKiK i RF. Chcemy bronić nie tylko zbiorowych interesów konsumentów, ale i chronić indywidualnych konsumentów na rynku finansowym – to rynek szczególny podmiotowo i przedmiotowo, tzn. w zakresie skomplikowanych i złożonych produktów finansowych. Jest wiele pozytywnych efektów synergii tego typu połączenia, które służyć będą Polakom szukającym wsparcia w trudnych relacjach z instytucjami finansowymi.
Problemem Biura Rzecznika Finansowego są jego ograniczone kompetencje i możliwości operacyjne?
To jedne z głównych powodów stosunkowo małych możliwości tej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta