Urzędnik sygnalista poinformuje o nieprawidłowościach
Beata Baran Istotnym zagadnieniem, przed którym staną jednostki administracji publicznej, będzie wypracowanie kultury organizacyjnej wspierającej efektywne działania procesów whistleblowingowych.
Whistleblowing (z ang. dmuchanie w gwizdek), czyli zgłaszanie nieprawidłowości przez osoby związane z daną organizacją, to jeden z najskuteczniejszych sposobów pozyskania informacji o nadużyciach (Report to the Nations 2020 opracowany przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Audytorów Wewnętrznych), które mają lub mogą mieć miejsce. Organy administracji publicznej z uwagi na pełnione doniosłe role społeczne oraz szeroki zakres świadczonych usług publicznych należą do podmiotów wysokiego ryzyk, jeśli chodzi o narażenie na niepożądane działania o charakterze korupcyjnym, mobbingowym czy też konfliktu interesów związanego z potencjalnym nepotyzmem.
Dyrektywa o ochronie
Unijny ustawodawca z końcem 2019 roku zdecydował się na objęcie krajów Unii Europejskiej regulacją poświęconą ochronie osób zgłaszających nieprawidłowości – dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (tzw. dyrektywa o ochronie sygnalistów). Zgodnie z jej normami podmioty działające w sektorze publicznym zobowiązane zostały do ustanowienia wewnętrznych kanałów przekazywania informacji o nieprawidłowościach. Oznacza to, że zarówno urzędy centralne i ministerstwa, ale także jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego, a nawet do podmiotów będących własnością lub...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta