W pandemii Polacy ruszyli po sprzęt AGD
Sprzedaż w 2020 r. wzrosła o ponad 10 proc. w liczbie sztuk i aż o 16 proc. pod względem wartości. To efekt izolacji, częstszego gotowania w domu, ale także dbałości o zdrowie i wygodę.
AGD to jedna z najważniejszych kategorii polskiego rynku elektroniki użytkowej, ale jej wyniki w pandemii zaskoczyły nawet optymistów. Zamknięci w domach Polacy kupowali chętnie nie tylko pralki czy lodówki, ale również zmywarki czy suszarki do ubrań.
– Ich sprzedaż rośnie od lat, ale 2020 r. był wyjątkowy. W ostatnich miesiącach roku ich sprzedaż wynosiła nawet po 50 tys. miesięcznie, w efekcie całoroczny wynik to 300 tys. sztuk – mówi Wojciech Konecki, prezes APPLiA Polska, organizacji producentów AGD. Jak podaje, ostatecznie sprzedaż krajowa wzrosła o ponad 10 proc., do 7 mln sztuk, a wartościowa o 16 proc., do niemal 9 mld zł. Na koniec października wartość eksportu kategorii była o ponad 4 proc. większa niż rok temu, przekracza już 16,3 mld zł.
Zakłady ostro pracują
W ślad za popytem rośnie produkcja, choć pełne dane za 2020 r. nie są dostępne. – Ożywienie widać na wielu rynkach europejskich. Są też zmiany zachowań, na przykład klienci poświęcają więcej uwagi efektywności energetycznej kupowanego sprzętu. W ślad za wzrostem znaczenia kanału internetowego rośnie sprzedaż znanych i renomowanych marek kosztem tych walczących o uwagę tylko ceną – dodaje Konecki.
Sprzedaż AGD spadła tylko w marcu i kwietniu, ale pozostałe miesiące to...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta