Odbudowa mobilności miejskiej
Rozszerzy się praca hybrydowa. Ale zalety pracy zdalnej umożliwią firmom uzyskanie przewagi konkurencyjnej. To wywoła daleko idące skutki dla mobilności miejskiej.
Efektem ograniczeń mobilności wywołanych pandemią jest spadek przewozów publicznego transportu zbiorowego i zmniejszenie popytu na współdzielone formy przemieszczania się. Jeśli zmiany są trwałe, to należy spodziewać się długofalowego spadku popytu na transport masowy, a dzięki wzrostowi znaczenia elektromobilności zmieni się model równoważenia mobilności miejskiej.
Zmiany pandemiczne
Lockdown doprowadził do ograniczenia aktywności ludzi. W Polsce siła restrykcji, szacowana za pomocą opracowanego przez badaczy z Oxford University Government Stringency Index, wynosi 71,3 w skali 0–100 (w Niemczech 83,3). Według raportu Google z 13.02.2021 r. mobilność względem okresu sprzed pandemii wyglądała tak: handel i rozrywka (w tym gastronomia) -28 proc., stacje i przystanki -33 proc., miejsca pracy -8 proc., miejsca zamieszkania +5 proc. Ograniczenia uderzyły w transport międzynarodowy, zwłaszcza lotniczy. Według agencji Eurocontrol w kwietniu 2020 r. ruch lotniczy zmalał o 90 proc., teraz spadek w różnych krajach EOG sięga 50–80 proc.
Druga fala pandemii spowodowała ograniczenie ruchu pojazdów, ale w Polsce nie dotyczyło to ruchu towarowego. Był wyższy niż rok...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta