Pandemia nie zahamowała ekspansji polskich przedsiębiorstw
Firmy znad Wisły zwiększają eksport, budują zakłady produkcyjne w innych krajach i przejmują zagranicznych konkurentów. Mocno rozpychają się przedstawiciele sektora IT, chemicznego, spożywczego i przemysłu.
Mimo trwającej pandemii aktywność polskich przedsiębiorców na rynkach zagranicznych rośnie. Ma to odzwierciedlenie w znaczącej nadwyżce w handlu zagranicznym, wynikającej ze wzrostu popytu na produkty z Polski. Firmy realizują ekspansję międzynarodową na różne sposoby: poprzez eksport, organiczną budowę biznesu lub przejęcia konkurentów.
Długofalowe plany
Przykłady polskich firm, które mają mocną pozycję na rynkach zagranicznych, możemy znaleźć praktycznie w każdej branży. W grupie producentów żywności flagowym przykładem jest Maspex: obecnie jedna z największych spożywczych firm w Europie Środkowo-Wschodniej. Posiada kilkanaście zakładów w Polsce i za granicą. Jej produkty są dostępne na wszystkich kontynentach poza Antarktydą. Sprzedaż zagraniczna stanowi około jednej trzeciej obrotów. Mocną pozycję na innych rynkach ma też Mlekovita, wiodący eksporter wyrobów mleczarskich w Europie Środkowo-Wschodniej. W sumie są one sprzedawane do ponad 160 krajów. Firma szacuje, że około 40 proc. jej produktów trafia na eksport.
Przykładem polskiej firmy, która już od wielu lat konsekwentnie rozwija się za granicą, jest też Selena, producent chemii budowlanej. Ekspansja Seleny rozpoczęła się dwie dekady temu od Rumunii. Dziś grupa ma już 35 spółek...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta