Czy pomocą z PFR trzeba się podzielić z fiskusem
Przepisy dotyczące opodatkowania umorzonej subwencji z tarczy finansowej 1.0 różnicują sytuację przedsiębiorców w zależności od ich formy prawnej i formy opodatkowania. Na razie apel do MF o niepobieranie daniny pozostaje bez odpowiedzi.
Mimo zapowiedzi, a także apelu Krajowej Izby Doradców Podatkowych, przedsiębiorcy ciągle nie są pewni obowiązku zapłaty podatku od umarzalnej części subwencji. By ocenić realne skutki ewentualnego opodatkowania kwot pożyczki niezwróconych do Polskiego Funduszu Rozwoju, należałoby przeanalizować wiele aspektów podatkowych konkretnego podmiotu.
Istotnym czynnikiem mającym wpływ na wysokość podatku w przypadku osób fizycznych jest forma opodatkowania w roku 2021. W związku ze zmianą ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: ustawa o ryczałcie) spora część podmiotów gospodarczych osób fizycznych miała możliwość zmiany zasad opodatkowania w 2021 r. z tzw. zasad ogólnych na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych bądź kartę podatkową. Warto się jednak zastanowić jak wybór uproszczonych form opodatkowania będzie miał wpływ na umarzalną część subwencji z PFR.
Karta i ryczałt ewidencjonowany
W ustawie o ryczałcie dla firm na karcie podatkowej próżno szukać uregulowań w zakresie zasad opodatkowania dotacji, subwencji, dopłat bądź innych nieodpłatnych świadczeń otrzymanych na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków. Ponieważ przy opodatkowaniu w formie karty podatkowej podstawą ustalenia...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta