Urząd musi skorzystać z wyciągów komputerowych
Rada gminy zamierza przyjąć pod koniec listopada uchwałę w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości budynków/budowli zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej, w których zrealizowano nowe inwestycje i utworzono nowe miejsca w pracy w związku z tymi inwestycjami. W projekcie wójt przewiduje wymóg podania we wniosku dodatkowych dokumentów, w tym – wyciągu z KRS i wypisu z CEIDG. Czy będzie to legalne – pyta radny.
Analizując zagadnienie warto przypomnieć o uprawnieniu przysługującym radzie gminy do wprowadzania tego typu zwolnień. Otóż, przepisem umożliwiającym stanowienie zwolnień jest art. 7 ust. 3 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. Dz.U. z 2019 r. poz. 1170 z późn. zm.). Zgodnie z nim – rada gminy, w drodze uchwały, może wprowadzić inne zwolnienia przedmiotowe niż określone w ust. 1 oraz w art. 10 ust. 1 ustawy z 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw. Co istotne, rada gminy nie ma pełnej dowolności w kształtowaniu uchwały w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości. W orzecznictwie akcentuje się, że uprawnienie określone w ww. art. 7 ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych do ustanawiania zwolnień przez gminę dotyczy wyłącznie zwolnień przedmiotowych, tj. takich, które odnoszą się do pewnej kategorii przedmiotów opodatkowania. Nie obejmuje natomiast prawa do ustanowienia zwolnień podmiotowo - przedmiotowych, to jest wyłączenia z opodatkowania pewnych kategorii podmiotów znajdujących się w określonej sytuacji faktycznej lub prawnej (wyrok...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta