W rejestrze pojawiło się kilka pułapek
Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu nakłada nowy obowiązek na przedsiębiorców pod groźbą wysokiej kary. Jednocześnie aparat państwowy nie daje możliwości jego spełnienia.
Kolejne przepisy nowelizujące ustawę z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (AML) zaczęły obowiązywać 31 października 2021 r. Wprowadzane zmiany nie budzą początkowo większych wątpliwości. Wydaje się, że wystarczy o nich wiedzieć i zastosować. Okazuje się jednak, że na etapie praktycznego stosowania nowe przepisy generują wiele problemów. Czy adresaci regulacji ustawy AML są świadomi czyhających na nich pułapek?
Chaos interpretacyjny
Nowelizacja ustawy AML nakłada na instytucje obowiązane nowe obowiązki, w tym m.in. konieczność:
- odnotowywania rozbieżności pomiędzy informacjami zgłoszonymi w Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR) a samodzielnie ustalonymi przez instytucję informacjami o beneficjencie rzeczywistym klienta,
- podejmowania czynności w celu wyjaśnienia przyczyn ewentualnych rozbieżności,
- w razie potwierdzenia faktu wystąpienia rozbieżności – zgłoszenia ich odpowiedniemu ministrowi.
Przy czym przepisy dotyczące ustalania beneficjentów rzeczywistych wciąż są niejasne i przy bardziej skomplikowanych strukturach właścicielskich podmiotów zobowiązanych pojawia się problem z ich praktycznym zastosowaniem. Do tego dochodzą problemy ze spójnością przepisów ustawy z systemem teleinformatycznym, który z założenia powinien umożliwić ich realizację....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta