Marginalizacja rad gmin
Samorządy otrzymały kolejne środki z Polskiego Ładu. Zasady działania funduszu prowadzą do marginalizacji znaczenia rad gmin.
Jednym z problemów samorządu terytorialnego jest sposób wyłaniania władz gmin.
Jaka logika władzy
Wprowadzenie w 2002 r. powszechnych wyborów wójta (burmistrza, prezydenta miasta) naruszyło logikę przepisów ustawy o samorządzie gminnym. W 1990 r., prawodawca uczynił radę gminy centralnym organem samorządu. Zgodnie z pierwotną logiką przepisów ustrojowych, to organ stanowiący wybierał zarząd gminy i w zasadniczy sposób decydował o kierunkach rozwoju gminy. Jednak zmiana sposobu wyboru organu wykonawczego gminy nie skutkowała zmianą logiki przepisów ustrojowych. Korzystający z silnego mandatu społecznego wójt zaczął w praktyce dominować w gminie. Praktyka ustrojowa wskazała także na postępującą marginalizację znaczenia organów stanowiących.
Dwie procedury
Sytuację pogarsza ryzyko występowania kohabitacji na poziomie gminy. Fakt, że organ stanowiący oraz organ wykonawczy gminy są faktycznie wybierane w dwóch procedurach wyborczych powoduje, że dochodzi do politycznych napięć pomiędzy obiema władzami. Ponieważ gminny aparat biurokratyczny oraz kompetencja do reprezentowania gminy na zewnątrz zostały skupione w rękach wójta, to faktyczna rola rady ogranicza się do akceptowania lub odrzucania pomysłów organu wykonawczego. Niejednokrotnie dochodzi do sytuacji, w której...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta