Cudzoziemcy: nie ma legalnej pracy bez legalnego pobytu
Aby zatrudnić w Polsce cudzoziemca, trzeba zalegalizować nie tylko jego pracę, ale też pobyt w naszym kraju. Prawo to mogą potwierdzać różne dokumenty, w zależności od sytuacji danej osoby.
Poszukiwanie nowych pracowników to dla pracodawcy nie lada wyzwanie. Trudne jest już samo znalezienie kandydata, przeprowadzenie rekrutacji, uzgodnienie warunków, a sytuacja komplikuje się jeszcze bardziej, gdy kandydat jest cudzoziemcem. Pracodawca ma wówczas szereg obowiązków, które różnią się w zależności od tego, z jakiego kraju pochodzi kandydat. W artykule przedstawimy część z nich w odniesieniu do cudzoziemców z tzw. krajów trzecich.
Kim jest cudzoziemiec
Definicję cudzoziemca zawiera ustawa z 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (tekst jedn. DzU z 2023 r., poz. 519 ze zm.). Zgodnie z jej art. 3 ust. 2 cudzoziemiec to każda osoba, która nie posiada polskiego obywatelstwa.
Kiedy do pracodawcy w toku rekrutacji zgłasza się cudzoziemiec, pracodawca powinien w pierwszej kolejności zweryfikować, jakie obywatelstwo posiada dana osoba. Na tej podstawie określa dalsze kroki, które musi podjąć w związku z zatrudnieniem – inaczej bowiem należy postępować w przypadku osób, które pochodzą z Unii Europejskiej, a inaczej, gdy kandydat przyjechał z tzw. kraju trzeciego. Jednak w każdym przypadku pracodawca, zatrudniając cudzoziemca, powinien zadbać o dwa elementy: legalność pobytu oraz legalność pracy.
Z punktu widzenia legalizacji pracy i pobytu możemy wyróżnić dwie grupy cudzoziemców:...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta