Prawo kontroli trzeźwości pracownika zdalnego nie takie oczywiste
Pracodawca nie może żądać, aby policja sprawdziła, czy wykonujący pracę w swoim mieszkaniu pozostaje pod wpływem alkoholu lub narkotyków. Ale w razie uzasadnionych podejrzeń co do jego stanu, może go odsunąć od pracy.
Tak wynika ze stanowiska Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej wydanego 5 grudnia 2023 r. na wniosek Rzeczpospolitej.
Wątpliwości wynikały z odpowiedzi udzielonej przez Komendę Główną Policji portalowi prawo.pl, że policjanci na wniosek pracodawcy, który ma uzasadnione podejrzenia co do stanu trzeźwości pracownika zdalnego, mogą skontrolować go w miejscu zamieszkania >patrz ramka. Resort pracy uznał jednak, każda kontrola pracy zdalnej – w tym również kontrola trzeźwości – wymaga porozumienia się z pracownikiem.
Firmowe regulacje
Pracodawca, który chce kontrolować trzeźwość pracowników, ma obowiązek wprowadzić odpowiednie postanowienia w tym zakresie do przepisów wewnątrzzakładowych. Procedury dotyczące przeprowadzania takich kontroli należy ustalić w układzie zbiorowym pracy, regulaminie pracy lub obwieszczeniu, jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest zobowiązany do ustalenia regulaminu pracy.
Zakładowe badania trzeźwości mogą być przeprowadzane tylko wtedy, gdy jest to niezbędne do zapewnienia ochrony życia i zdrowia pracowników lub innych osób albo ochrony mienia. Zatem w praktyce kontrola trzeźwości może obejmować jedynie część pracowników danej firmy, zajmujących stanowiska lub wykonujących prace, w przypadku których spożycie alkoholu albo środków działających podobnie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta