Oszczędzanie dławi restauracje
W tym roku zniknęło już 2 tys. lokali gastronomicznych. Od 2019 r. zmniejszyła się zaś aż o 20 tys.
Oznacza to, że z rynku wypadła w tym czasie co czwarta placówka gastronomiczna – wynika z danych z najnowszego raportu Consumer Panel Services GfK na temat polskiego rynku gastronomicznego, które „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza.
– Rok 2023 to kolejne niezwykle ciężkie 12 miesięcy dla branży gastronomicznej. Presja cenowa z jednej strony dotykała konsumentów, z drugiej strony nie ułatwiała prowadzenia biznesu w obliczu rosnących kosztów – mówi Szymon Mordasiewicz, dyrektor zarządzający w Consumer Panel Services GfK. Jego zdaniem w dobie wysokiej inflacji Polacy szukają też oszczędności i ofiarą tego padła głównie gastronomia.
– Ratunkiem dla sektora jest wprowadzenie jednolitej stawki 5 proc. VAT – mówi Jacek Czauderna, prezes Izby Gospodarczej Gastronomii Polskiej. Mimo trudności wciąż wiele restauracji się otwiera, zarówno w segmencie premium, jak i tańszych lokali typu fast food.