Kary porządkowe. Kiedy i za co wolno ukarać pracownika?
ODPOWIEDZIALNOŚĆ | Przepisy jasno określają, kiedy na pracownika wolno nałożyć karę porządkową. Co jeśli pracodawca zastosuje ją w innym przypadku albo uchybi terminom? Czy nałożenie kary blokuje zwolnienie z pracy z tego samego powodu?
Kodeks pracy ściśle określa zasady, wedle których pracodawca może stosować kary porządkowe względem pracowników. Każde uchybienie tym zasadom przez pracodawcę rodzi obowiązek uchylenia kary, jeśli pracownik skorzysta z prawa odwołania się od niej do sądu pracy. Mimo to praktyka pokazuje, że pracodawcy stosują kary porządkowe względem pracowników w sytuacji, gdy nie mają wystarczających podstaw do definitywnego rozwiązania stosunku pracy lub w sytuacji, gdy mimo takich podstaw pracodawca chce dać szansę pracownikowi na poprawę zachowania, jednocześnie podkreślając brak zgody na zachowania będące podstawą ukarania. Pamiętać jednak należy, że nawet w przypadku skrajnie oczywistych przewinień pracownika pracodawca jest jedynie uprawniony, a nie obowiązany do nałożenia kary.
Katalog przewinień i kar
Art. 108 kodeksu pracy enumeratywnie wskazuje na dopuszczalne sankcje, po które pracodawca może sięgnąć w celu ukarania pracownika. Przysługujące mu środki dyscyplinujące dzielą się na niemajątkowe i majątkowe. Do tych pierwszych zaliczamy karę upomnienia i karę nagany. Do drugiej kategorii należy kara pieniężna. Pracodawca nie jest uprawniony do stosowania innych kar niż te wskazane przez ustawodawcę. Stosowanie innych kar niż przewidziane w przepisach prawa pracy jest wykroczeniem przeciwko prawom pracowników i podlega karze grzywny od 1000 do 30 000 zł....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta